HAITI

Jag känner att jag har varit väldigt off när det gäller jordbävningen i Haiti. Det som har hänt är helt fruktansvärt och jag kan verkligen inte förstå att det har hänt.

När tsunamin i Asien slog till 2004 satt jag på ett plan ner till Teneriffa och hade inte en ANING om vad som hade hänt.
När vi hade landat och checkat in på hotellet så får mamma ett sms från min morbror som skrev: "Tack för att ni åkte till andra sidan".
Vi fattade ingenting, trodde bara att det var något slags skämt och tänkte inte mer på det.
Men senare den dagen ringer min farbror Michael och undrar hur vi har det, sen nämner han samma sak som min morbror gjorde och pappa frågar vad det är frågan om egentligen. Då berättar M att det har varit en jordbävning och flodvåg i Asien och har drabbat både Thailand och Indonesien.
Vi blev såklart lite chockade över händelsen, men det är väldigt svårt att sätta sig in i tanken då vi inte hade någon tidning eller större tillgång till internet, eller TV. Så vi har inte "drabbats" så extremt hårt av tsunamin som de flesta har.
Dock kan jag faktiskt inte låta bli att vara lite extra orolig när jag är utomlands och få tanken: "tänk om det blir jordbävning här!! Tänk om det blir en tsunami HÄR, tänk om vi DÖR!!" Samtidigt då så kan jag faktiskt erkänna att jag är ganska nojig då jag inte är hemma och en av mina största rädslor är faktiskt döden. Därför ogillar jag skräckfilmer och brukar oftast ta skräckhistorier med en nypa salt. För jag tycker att det är fruktansvärt.

Haiti, som är ett av världens fattigaste länder har råkat ut för något så hemskt och det blir bara värre och värre. Iochmed att det är såpass tropiskt klimat där så blir infektionerna på de skadade farligare. Tänk er att gå runt i likstanken och se alla skadade och det finns inte ett skit som du kan göra. De lever i en mardröm.

Men du som inte är drabbad av jordbävningen i Haiti kan faktiskt göra någonting.
Skicka ett sms och skänk 10, 50 eller 200 kronor till Rädda Barnen och deras arbete i Haiti:

10Katastrof
(10 kronor)

Katastrof (50 kronor)

Haiti200
(200 kronor)

Även om du vet om att det är jättemånga som redan har bidragit med flera tusen så gör din tia en stor skillnad!
Jag har skänkt pengar och det känns så otroligt bra efter att jag har gjort det. Gör det du med!





XOXO

Kommentarer
Postat av: Linda

Sv; <3

2010-01-24 @ 20:53:15
URL: http://lindaemanuelsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0