ALDRIG MER DONKEN!

Jag skrev häromdagen om att jag hellre väljer en sallad istället för att ta en big mac på mc donald's. Och efter att ha sett ungefär halva Dokumentär: McFusk & Co, väljer jag att aldrig mer äta på mc donald's!

Ne fyfan. Jag är så äcklad efter att ha sett deras matfusk, de serverar gammal mat. En av världens absolut största kedjor serverar gammal mat. Och detta tjänar dem ungefär fem miljarder kronor på. Varje år.
Men det är inte bara matfusket som får mig att bli illamående. Det är hur de utnyttjar ungdomar och andra anställda. En av de intervjuade berättade att när man ringer och sjukanmäler/sjukskriver sig så ber dem dig att komma och jobba, iallafall några timmar. Har du feber, ta en ipren.
Det är flera andra som berättar om att de har blivit beordrade att jobba även om de har svinkoppor eller rent allmänt mår hemskt dåligt. Och då jobbar de med mat!!!!
Ett tillägg om hur de utnyttjar de anställda är med arbetstiderna. Är det mycket folk, tjänar du inte lika mycket som när det är lite folk och köper mat. Är det nästan inga gäster i restaurangen kan arbetsledaren be dig att stämpla ut ett tag (och inte få någon lön) och sedan stämpla in igen när det kommer gäster. För att lönerna ska bli så låga som möjligt. Vägrar du att stämpla ut, kan du få göra hemska arbetsuppgifter som annars aldrig kommer på tal. Och det finns en lag som säger att du inte ska behöva stämpla ut när du jobbar enligt vissa tider.

Det värsta med det här är att det inte bara händer på Mc Donalds. Det händer överallt. Restauranger, mataffärer osv, osv.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0